Waarom je (externe) communicatie goed verzorgen ?
Vaak is externe communicatie iets wat we erbij nemen en het kan ons ook nog heel wat kopzorgen geven.
Tegelijk weten we dat een vrijwilligerswerking die helder, eigentijds communiceert heel wat te winnen heeft:
Zo kan je zorgen dat iedereen binnen en rondom je vereniging een passend beeld heeft over wie je bent en waar je voor staat. Als je straks nieuwe vrijwilligers zoekt of extra middelen nodig hebt zal je daar direct de vruchten van plukken.
Wil je graag dat je leden de weg vinden naar je activiteiten? Dan kan een frisse, goed doordachte communicatie hier helpen en de betrokkenheidsgraad met 30 % laten stijgen.
Ben jij soms ook de weg kwijt in hoe je nu best zou moeten communiceren om impact te hebben. Inzetten of flyers of op Facebook. Inzetten op whatsapp of op online nieuwsbrieven. Moet je nog iets laten drukken? Op al deze praktische vragen krijgen je via deze online vorming interessante tips die je direct kan uitproberen.
We geven je ook enkele tips hoe je jouw eigen communicatieteam kan bouwen met vrijwilligers en hoe je planmatig aan de slag kan gaan.
De module
De module bestaat uit verschillende leertrajecten die vaak nog zijn opgesplitst in verschillende onderdelen. Zo kan je ook gericht kiezen welk onderdeel je wil bekijken in functie van de vragen waar je mee zit.
Leerfragment 1: Leer strategisch nadenken over externe communicatie zodat al je communicatie initiatieven een positief effect hebben op je werking.
Hefboom 1: Verzorg je imago.
De kern van goede communicatie is dat het helpt om je 'imago' te laten samenvallen met je 'identiteit'. Rond dit inzicht is deze module gebouwd. Want als je authentiek, fris en creatief leert communiceren intern en extern zal dit helpen om je vereniging tot een magneet te maken die andere vrijwilligers aantrekt.
Hefboom 2: Word je doelgroep.
Leer altijd scherp voor ogen te houden wie de ontvanger is van je boodschap om echt resultaat te boeken. Dit vraagt wat inzicht en oefening maar loont zeker de moeite.
Leerfragment 2: Hefboom 3 gaat over het afstemmen van vier communicatielijnen, waarvan we er twee behandelen:
Lijn 1: branding of merknaam van je vereniging communiceren.
Een wervend logo hebben en je merkcommuncatie goed verzorgen kan je communicatie al een extra boost geven.
Lijn 2: doelgroep communicatie - gerichte communicatie acties opzetten.
Hoe kan je succesvol gerichte communicatie campagnes opstarten voor: ledenactiviteiten, fundraisingacties, evenementen enz. Deze vorm van communicatie doen we regelmatig...maar kunnen we zeker nog beter doen ook al hebben we niet zoveel tijd en geld.
Leerfragment 3: We bespreken de twee andere communicatielijnen.
Lijn 3: digitale communicatie
Een onmisbare schakel in je communicatiestrategie. Zorg voor een goede digitale voetafdruk en ontdek welke digitale kanalen kloppen voor jouw vereniging.
Lijn 4: guerrillacommunicatie
Hier leren we je ontdekken hoe creatieve bijna artistieke communicatie met weinig geld en middelen heel veel positief impact kan generen voor jouw vereniging.
Leerfragment 4: Bouw een communicatieteam en maak een communicatieplan.
De kern van dit leerfragment is dat je communicatie moet aanpakken met een team. Verzamel een groepje dat dit stapsgewijs wil aanpakken. En ga dan vooral planmatig te werk.
Ook bij deze module kan een bijhorend E-book verkregen worden.